STIL- & ARKITEKTURHISTORIA

Tapeten – en historia uppåt väggarna

Vanan att täcka väggarna med mönstrat papper eller tyg har funnits med länge, dess största syfte var länge att hjälpa till att hålla värmen i huset. Den äldsta bevarade tapeten i Sverige är från 1570-talet och har hittats i Malmö. Då var tapeter en exklusiv inredningsdetalj som var förbehållen de välbärgade i samhället. Sedan dess har vår kärlek till att mönstra väggarna gått igenom flera skiften.

I slutet av 1700-talet började användandet av tapet bli allt vanligare i Sverige. De dyrbara väggbeklädnaderna bestod oftast av förgyllt läder eller siden. Så småningom kom papperstapeten i form av imitationer av de exklusiva förebilderna.

Uppsättning

Ursprungligen sattes tapeten upp med spik. I förmögna hem syddes våderna ihop med grov lintråd  i hela fält innan de sattes upp. Upptill och nertill veks överflödet in och spikade fast i väggen. I de flesta hem använde man sig dock av att vändspika då man spikade på avigsidan av överlappet innan man vek tapeten och passade in mönstret vilket gjorde att spikarna inte syntes. I samband med att tapeten började kunna masstillverkas och pappret blev bättre började tapeten limmas på väggen med ett lim av vetemjöl och vatten. Under 1930-talet kom cellulosaklistret som rördes ner i kallt vatten.

I Byggfabrikens sortiment hittar du både linoljefärg och snickerifärg i traditionella kulörer som går fint ihop med klassiska tapeter eller tapeter tillverkade från äldre förlaga. Genom att penselmåla snickerier, dörrar och lister i kulörer som harmonierar med tapetent kulörer skapar du harmoni och förstärker tapetens skönhet.

Tapetserad vägg med 20-talshatthylla och pärlfranslampa Tapetserad vägg med 20-talshatthylla och pärlfranslampa
Tapet från Sandberg, Katarina, omarbetad från ett 1920-talsoriginal.
Tapetserad vägg i svart med en vit spegeldörr Tapetserad vägg i svart med en vit spegeldörr
Tapet från Lim & Handtryck, Mölletorp från 1850-talet
Spegeldörr med infällt glas och en tapetserad vägg med blommor i röda toner Spegeldörr med infällt glas och en tapetserad vägg med blommor i röda toner
Tapet från Lim & Handtryck, Liljor från 1870-talet.

Industrialiseringen och tapettillverkning

Tapettillverkningen hör till de verksamheter som snabbast industrialiserades, skillnaden i färgåtergivning och papperskvalitet är stor om man jämför från 1800-talets början till slutet på århundradet. Från runt 1840 började tapettillverkarna kunna trycka tapeter med alltfler kulörer och användandet av limfärg för trycket blev mer och mer dominerande istället för olika bläck och vattenbaserade färger. Upp till fem kulörer var det vanligaste men det fanns de som kunde trycka med upptill 16st.

Fram till 1850 handtrycktes all tapet i Sverige med hjälp av blocktryck eller schabloner, men i slutet av 1800-talet blev tapeten, genom maskinell teknik med valstryck, på träfiberbaserat rullpapper av hög kvalitet, nu möjlig att massproducera. Tryckningen skedde  nu uteslutande med limfärg och genom de nya maskinerna öppnades möjligheten att trycka vått i vått. Detta sparade tid. Priset sjönk, bristen på papper upphörde i samband med att papper började tillverkas av träfibrer och därför inte behövde importeras från andra länder. Tapet blev därmed tillgänglig för alla både prismässigt och i samband med att de började säljas i de flesta handelsbodar. Under slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet var det vanligt att tapetsera om ofta, det var inte ovanligt att tapetsera om vartannat år, detta även i enklare hem.

Grönblommig tapet av William Morris Grönblommig tapet av William Morris
Grönblommig tapet av William Morris
Guldtapet med en vit gipsbyst i förgrunden Guldtapet med en vit gipsbyst i förgrunden
Tapet från Lim & Handtryck, Tjolöholm.
Tapet med djupröda blommor och en mässingskrok Tapet med djupröda blommor och en mässingskrok
Tapet från Lim & Handtryck, Theorins konditori, tapetmönster som var typiska omkring 1880‐1900.

Motiv och mönster

Många motiv har varit populära parallellt men kan generellt stilmässigt delas upp såhär.

1800-tal

Romantiska, kraftfulla och vilda blommönster. Panoramatapeter och draperingar, motiv som skulle lura ögat att tro att du satt och åt middag i en exotisk djungel eller ett vackert draperat tält. Även motiv som skulle imitera andra material som t.ex. marmor sattes flitigt upp. Medaljongtapeten i olika skepnader var starkt närvarande under hela 1800-talet och en bit in på 1900-talet.

1900-tal

Jugendstilens gracila växter i regelbundna mönster. Arts & Crafts-rörelsen fick inte samma massiva breda genomslag i Sverige som i England men var ändå populär vid denna tiden.

1920-tal

Stiliserade blommor och vattenlandskap, ränder med regelbundna, enkla ornament. Tapetmönsterna följer övriga strömningar i samhället med ljus och luft och det välstädade, friska hemmet.

1940-tal

Småblommigt och idylliskt med bleka pasteller och gråa nyanser. Fyrtiotalet präglas av två strömningar: diskret och enkelt mot en något mer ovanlig med färgglatt geometriskt mot slutet av årtiondet.

1950-tal

Färgstarkt och abstrakta linjemönster. Fondtapeten slår igenom i de svenska hemmen. En kuriositet som förekom under 50-talet var mönster anpassade efter rummets funktion, t.ex. tapet med matmotiv för köket. I linje med folkhemmets ideal togs det på 60-talet, ur det nu enorma utbudet tapeter, fram en katalog med de mönster som ansågs representera god smak och var av bra kvalité.

I vårt butikssortiment har vi tapeter från Lim & handtryck, Morris och Astrid & Rudolf.

Lim & Handtryck tillverkar tapeter efter kulturhistorisk tradition. Alla deras mönster härstammar från fynd gjorda på olika ställen runtom i Sverige, från ca. 1800-1950, ibland finns valsarna kvar och ibland har man rekonstruerat valsen efter de tapetfynd man gjort.

William Morris & Co tillverkar William Morris tapetmönster sprungna ur Arts & Crafts-rörelsen.